Британські дослідники розробляють новаторську технологію моніторингу генетичних змін у респіраторних вірусах, коли вони поширюються світом. Система має використовуватися для точного виявлення нових небезпечних варіантів у міру їх появи та діяти як система раннього попередження про нові захворювання та майбутні пандемії.

Команда, яка базується в Інституті Велкома Сенгера в Кембриджширі, має намір зробити технологію дешевою, простою у використанні та придатною для масштабування для забезпечення глобального спостереження за широким спектром вірусів. Цілі включатимуть віруси грипу, респіраторно-синцитіальний вірус (RSV), коронавіруси та раніше невідомі збудники.
Кінцевою метою проекту «Ініціатива респіраторних вірусів і мікробіомів» є створення системи, яка б розгортала технологію секвенування ДНК для ідентифікації всіх вірусних, бактеріальних і грибкових видів в одному зразку, взятому з мазка з носа пацієнта.
Але широке використання вакцини залежить від результатів більшого випробування, в якому взяли участь майже 5000 дітей. Очікувалося, що вони відбудуться наприкінці минулого року, але досі офіційно не опубліковані. Проте виробники ними поділилися з деякими державними органами Африки та вченими.
Британія була лідером у геномному нагляді за Covid-19 і відповідальна за близько 20% усіх геномів Sars-CoV-2, секвенованих по всій планеті під час пандемії
Отримані нами знання та дані дозволили нам відстежувати — з безпрецедентною швидкістю та точністю — Sars-CoV-2, вірус, відповідальний за Covid-19, і стежити за тим, як він змінюється. Це була чудова допомога в боротьбі з хворобою.

Тепер ми прагнемо зробити свій внесок у створення глобального геномного нагляду за всіма респіраторними вірусами. Зрештою, це агенти, які, швидше за все, спровокують нові пандемії
Ілюстрацією загрози майбутніх пандемій є коронавіруси. Тричі за останні 20 років з’являвся раніше невідомий коронавірус, який заразив людей: Sars у Китаї та сусідніх країнах; Мерс на Близькому Сході ; і Covid-19, які вразили всю планету .
Однак саме використання геномних досліджень під час пандемії Covid виявило надзвичайний потенціал технології. У грудні 2020 року, коли в південно-східній Англії відбулося раптове зростання випадків Covid, технологія показала, що цей сплеск був спровокований появою нового, більш заразного варіанту. Спочатку відомий як штам Кент, пізніше він був перейменований у варіант Sars-CoV-2 Alpha.
Команда інституту співпрацює з Агентством охорони здоров’я Великобританії, британськими науковцями та іншими органами охорони здоров’я над проектом з метою розробки методів, які дозволять їм секвенувати з одного зразка не лише один варіант вірусу, а будь-який інший може заразити пацієнта. Як правило, зразки відбирають у осіб, які щойно потрапили до лікарні, де, ймовірно, вперше з’являться ознаки нової хвороби.
Щоб система працювала в усьому світі, вона повинна бути найпростішою, найдешевшою, найшвидшою та найбільш піддатливою для масштабування, яка тільки може бути розроблена.

У багатьох лабораторіях по всьому світу люди мають менші машини для секвенування і не можуть секвенувати стільки зразків, скільки ми можемо в Сангері.
Тож ми хочемо, щоб система працювала так само добре на цих машинах, як і тут, на наших великих пристроях
Команда Інституту Сангера — не єдина група вчених, яка займається розширенням геномних досліджень, щоб охопити багато інших нових вірусів. Центри в США та Німеччині також працюють над подібними проектами.
За матеріалами: TheGuardian