Ред.: Аверкіна Любов

Взяття мазків із вагінальних рідин їхніх мам у дітей після кесаревого розтину для стимулювання розвитку мікробіома здається безпечним і може покращити розвиток мозку, виявило найбільше дослідження цієї суперечливої практики.

Рандомізоване та сліпе дослідження за участю 76 немовлят і матерів виявило, що немовлята, у яких були взяті мазки з вагінальної рідини їхніх матерів, досягли дещо більшого успіху у розвитку нервової системи до трьох і шести місяців, ніж діти після кесаревого розтину, які не отримували лікування. Але неясно, чи будуть ці відмінності значущими чи тривалими, кажуть вчені.
Хосе Клементе, мікробіолог із Школи медицини у Нью-Йорку та співавтор дослідження, яке проводилося в лікарні в м. Китай, США каже, що мова не йде про те, щзо діти виростатимуть геніями, потрібно провести ще багато досліджень, щоб точно визначити, к це працює і як можна максимізувати користь.
Матері, які виношують своїх дітей, природним чином забезпечують їх зачатками мікробіома — сукупності мікробів у кишечнику, на шкірі та в інших місцях. Вагінальний посів включає збір вагінальних рідин у матері та нанесення їх на шкіру дитини, народженої за допомогою кесаревого розтину, невдовзі після народження, з метою повторення цього першого контакту.
Дослідження виявили відмінності в мікробіомах новонароджених після кесаревого розтину та дітей, народжених вагінально. Немовлята після кесаревого розтину мали вищий рівень умовно-патогенних бактерій — тих, що циркулюють у лікарні — у кишечнику протягом кількох днів після народження, а через кілька місяців у них, як правило, не вистачало звичайних кишкових мікробів, які підтримували б імунну функцію.
2016 року команда під керівництвом Клементе опублікувала випробування вагінального посіву: четверо немовлят, які пройшли процедуру, успішно отримали мікроби з мазків своїх матерів і мали мікробіоми, схожі на мікробіоми дітей, народжених вагінально. Хоча дослідження не розглядало довгострокові наслідки вагінального посіву, результати привели до лавини інтересу до процедури, каже Клементе. У 2017 році Американський коледж акушерів і гінекологів висловив стурбованість тим, що вагінальний посів може передавати патогени, і рекомендував проводити цю процедуру лише в рамках клінічних випробувань.
Щоб краще зрозуміти безпеку вагінального посіву та визначити його потенційні переваги, команда на чолі з клініцистом Ян Хе з Південного медичного університету в Гуанчжоу, Китай, набрала жінок, які мали народжувати за допомогою кесаревого розтину, і випадковим чином відібрала їх для участі в експерименті. Справа в тім, що переважна більшість жінок азійської раси має анатомічні особливості, які в акушерській практиці називають «вузьким тазом», тому частота пологів за допомогою кесаревого розтину тут набагато частіша. Звісно, спочатку жінок обстежили на наявність численних інфекцій. У немовлят, яким робили «вагінальні мазки», не виникало серйозних проблем зі здоров’ям, і вони мали подібний рівень несерйозних ускладнень, включаючи легкі шкірні захворювання та лихоманку, як і у дітей, ким робили мазки з фізіологічним розчином.
Коли немовлятам було 3 місяці, їхні батьки пройшли опитування, яке оцінювало етапи нейророзвитку в комунікації, рухах, вирішенні проблем і соціальних і особистих навичках, таких як тягнутися до іграшок і посміхатися своїм відображенням у дзеркало. Немовлята, які отримували вагінальні мазки, як правило, досягали трохи більших успіхів, ніж діти, яким проводили мазок із фізіологічним розчином.
Науковці застерігають, що не варто сприймати ці результати занадто серйозно, знадобляться більш масштабні та триваліші дослідження, щоб зрозуміти чи впливає вагінальний посів на рівень нервово-розвиткових захворювань, таких як синдром дефіциту уваги та гіперактивності та розлад спектру аутизму, які, як показують дослідження, є більш поширеними у людей, народжених через кесарів розтин.
Інше клінічне дослідження, яке зараз триває із приблизно 300 учасниками, вимірює вплив вагінального мазка на захворювання шкіри, яке називається атопічний дерматит.
Вагінальні мазки — не єдиний спосіб змінити мікробіоми дітей після кесаревого розтину: дослідження 2020 року показало, що отримання новонародженими розбавлених зразків фекалій їхніх матерів призвела до мікробіомів кишечника, схожих на мікробіоми дітей, народжених вагінально. Дослідники вважають, що такі спостереження мають стимулювати інших вчених ідентифікувати конкретні мікроби, які передаються під час народження. «Це мають бути наступні кроки».
За матеріалами: NATURE.COM